Genel arama etkin değil.
Ana içeriğe git

İkinci Aşama Gelişim Programı Forum Kanalı

2. HAFTA ÖDEVİ

2. HAFTA ÖDEVİ

yazan Hasret Çiçek - Yanıt sayısı: 6

Design Thinking Örnekleri

1- Fisher & Paykel Healthcare şirketi 

“Opti Flow Junio” isimli yeni doğan bebekler için bir oksijen maskesi geliştirdiler. Bu ürünler için geleneksel yöntem, yetişkin büyüklüğünde bir maskeyi alıp bebekler için küçültmekti. Açıkçası bu pazardaki ürünlerin genel uygulanma şeklidir.

Bu uygulama tarzı yerine, onlar pazara inip, duygusal bilgi toplama yöntemi kullandılar. Eski bilgilerini paylaşıp, empati mülakatları yaptılar. Prototip geliştirdiler ve tekrar tekrar denediler. Bebeklere oksijen maskesi takıldığında onlara acı veren bölgeleri anlama fırsatı veren; yeni doğanların durumlarını anlamalarına yardımcı olan tekrar tekrar denemelerde Tasarım Odaklı Düşünme yöntemini kullandılar.


2- Shimano Örneği

Tasarım odaklı düşünmenin endüstride nasıl kullanılacağının örneğini inceleyelim. Japonya’nın en önemli bisiklet parçası imalatçısı Shimano 2004 senesinde Amerika Birleşik Devletleri’nde büyümelerinde bir düşüş olduğunu fark etti. Şirket bu sorunu tasarım odaklı düşünme tekniği ile ele almaya karar verdi.. Tuttukları danışmanlar –IDEO- onlara yardım ederek disiplinler arası bir takım kurdu; takım, görevleri proje için uygun sınırları belirlemek olan tasarımcılar, davranış bilimcileri, pazarlamacılar ve mühendislerden oluşuyordu. Bu takım; Amerikalıların %90’ının, çocukken hoşlarına gitmesine rağmen neden artık bisiklet sürmediğini öğrenmek istediler.

Tespit ettikleri şeyler şunlardı:

-Müşterilerin bisiklet satın alma cesaretinin mağaza deneyiminde kırılması
-Bisikletlerin, aksesuarların ve özel kıyafetlerin karmaşıklığı ve aşırı maliyeti,
-Sadece hafta sonlarında kullanılabilen bir makinenin bakım ihtiyaçları,
-Bisikletlerin lastiği patlak veya teli kopuk bir şekilde evlerinde garajlarında depolarında dolması.

Bu insan merkezli araştırma, onları tamamen yeni bir pazara, tüketicileri yeniden çocukluklarına götürebilecek yeni bir bisiklet kategorisine açılmaya yönlendirdi.

Göbekten Otomatik Vites Bisikletler şu şekildeydi:
Spordan ziyade keyif için yapılmıştı.
Gidonda kumandaları yoktu.
Gövdeden kablo geçmiyordu.
Temizlenecek ve ayarlanacak hassas dişlileri yoktu.
Selesi rahattı.
Lastikleri patlamaya dayanıklıydı.
Neredeyse hiç bakım gerektirmiyordu.
Retro bir bisiklet değildi, sofistike bir mühendisliği otomatik vitesle birleştirmişti.

Sonrasında üç büyük imalatçı, Shimano’dan yenilikçi parçalar alarak yeni bisikletler geliştirmeye başladı. Tasarımcılar ayrıca meraklılarına hizmet vermek üzere amatörlerin mağazalarında kendilerini rahatsız hissetmelerini ortadan kaldırmak için bir takım mağaza içi satış stratejileri de geliştirdi. Bisiklet sürmeyi, hayattan keyif almanın bir yolu olarak tanımlayan bir marka geliştirildi. Yerel yönetimlerle ve bisiklet organizasyonlarıyla iş birliği içinde bir halkla ilişkiler kampanyası tasarlandı. Ürün tasarımındaki uygulama, tasarım odaklı düşünmedeki bir uygulama haline dönüştü ve kullanıcıların gerçek ihtiyaçları ele alındı. 

(Kaynak: Change by Design, Tim Brown, HarperCollins Publishers, 2009)


Braun / Oral-B Elektrıklı Dış Fırçası

Future Facility'den tasarımcılar Kim Colin ve Sam Hecht, ekip bunun yerine müşterilerinin ihtiyaçlarını daha iyi karşılayan farklı özellikler eklemeye karar verdi ve hem USB bağlantı noktası üzerinden şarj olabilen hem de yeni fırça başlıklarını kolayca sipariş etmek için bir uygulamaya bağlanabilen bir diş fırçası geliştirdi.








Hasret Çiçek yanıt olarak

Ynt: 2. HAFTA ÖDEVİ

yazan Gülistan Çelik -
Gülistan Çelik yanıt olarak

Ynt: 2. HAFTA ÖDEVİ

yazan Gülistan Çelik -
1 - Design Thinking'in başarılı örnekleri konusunda yaptığım araştırmalarda direk bir vaka çalışması bulmakta biraz zorlandım fakat sonunda birkaç örnek bulabildim. Bu nedenle bu örneklerden birini alıp kendim yorumlamaya karar verdim.

,,Markalara gelecek olursak, Starbucks, kahve dükkanlarından ne beklediklerini daha iyi anlamak için yüzlerce müşteriyle görüşme yaptı ve müşterilerin aslında aidiyet ve rahatlama duygusu sağlayan bir atmosferde olmak istedikleri sonucuna vardı. Bu anlayışlara dayanarak, tek başına kahve içenleri daha rahat hale getirmek için yuvarlak masaları stratejik olarak konumlandırdı. https://www.niobehosting.com/blog/design-thinking/"

Burada verilen örneğe göre Starbucks öncelikle daha iyi bir hizmet sunabilmek, kendilerini geliştirebilmek adına belki isteyerek belkide farkında olmadan Design Thinking yöntemleriyle çalışmıştır. Örneğin müşterilerin ne istediklerini, ne beklediklerini öğrenmek adına onlarla iletişime geçilmiştir. Burada Design Thinking basamaklarından biri olan Empati aşamasında empatiden ziyade direk müşterilerle iletişime geçilmiş, daha sonra bu edinilen verilerle birlikte problem tanımlanmıştır. Biz bu yazıda fikir üretme-prototip aşamalarını göremesekte Starbucks samimiyet ve aidiyet duygularını yakalayabimek için birçok fikir sunduğunu düşünebiliriz. Belkide tek prototipte yuvarlak masa uygulmasına geçilmiş olabilir fakat bu aşamaların uygulandığı bütünde gözlemlenebilir.

------
2 - Emrah Kozan'ın Tasarım Odaklı Düşünce kitabını henüz yoğunluktan dolayı okuyabimiş değilim fakat biraz önaraştırma yaptım. Gözlemlerime göre çıkardığım varsayımları şu şekilde sıralayabilirim;
- Öncelikle önyazısında bahsedilen insanın problem çözmedeki yetisinin azaldığını ifade ediyor ve bunun tekrar nasıl artabileceğini irdelediğini ifade etmiş. Bu açıklamayla birlikte Design Thinking metoduyla problem çözme yetilerini bağdaştırıldığı açık. Aslında bu metod günlük hayatta her şeye uyarlanabilir, hatta uyarladığımız bir metod. Empati kur, gerekeni tanımla daha sonra fikir üret, bunu biri ya da bir şeyler üzerinde uygula ve test et. Yani aslında evet, zaten her zaman yaptığımız şeyler gibi ama çoğu zaman bazı aşamaları atlıyor ya da önemsiz görüyoruz.

- İkinci yakaladığım nokta ise şuydu; Problem çözmek ve yaratıcı olmak. Bu noktada kesinlikle Emrah beye katılıyorum. İnsanlar problem olmaktan çoğu zaman hoşlanmazlar, o problemi çözmekten hoşlanırlar. Çözen, çözücü her ne dersek diyelim problemi anlayıp çözebilen kişi olduğunda insan mutlu olur. Peki bir problemi çözenler arasındaki fark nedir? Evet eskiden olduğu gibi apartmanın en üst katından sepet sarkıtıp bakkaldan alışveriş yapmaya devam edebilirlerdi insanlar. Sonuçta bu yöntemde iş görüyordu. Ama bu problemi gerçekten önemseyip bu çözümün, bu metodun yeterli gelmediği insanlar sayesinde Çin'den daha ucuza kulaklık sipariş edip kapıda teslim alabiliyoruz.

Kitap henüz ulaşmadığı için kitap için yaptığım ön incelemeler sonucu sadece bunları çıkarabildim. Elime ulaşınca daha farklı yorumlar yapabilirim.
Gülistan Çelik yanıt olarak

Ynt: 2. HAFTA ÖDEVİ

yazan Ceren Alicikoğlu -
1. görev
Tasarım odaklı düşünme süreci, beş aşamaya ayrılmıştır: Empati, tanım, fikir oluşturma, prototip oluşturma ve test etme. Yaşadığımız dünyanda gelişen teknolojinin, bilimsel anlamda oluşan bilgi artışı ve yeniliklerin , ve diğer birçok alanda gelişmelerin getirdiği fırsatların, getirilerin, gelişiminin yanısıra kargaşası, karmaşıklığı, her anlamda kalabalıklığı da yeni doğacak gelişmelerde bizlerin kafasında büyük soru işaretleri oluşturabiliyor.Tasarım odaklı düşünme de tam bu noktada devreye giriyor aslında. Bu düşünce tarzı ortaya çıkacak gelişmede tüketicinin/kullanıcının ihtiyacı olan şeyleri önceliklendirerek bir plan oluşturmamızı sağlıyor. Bir diğer deyişle, sorunları yenilikçi ve yaratıcı bir şekilde çözebilmek amacına hizmet ediyor diyebiliriz. Bu zamana kadar tasarım odaklı düşünce tarzını benimseyerek yüksek oranda yatırımlar alan ve globale açılan şirketlerin faaliyetlerine kolaylıkla ulaşabiliyoruz. Gelin birlikte tasarım odaklı düşünme prensibini baz alarak başarılı olan örneklere göz atalım:

- Airbnb: Dünyaca ünlü Airbnb’nin kurucularından Girişimci Joe Gebbia’nın tasarım odaklı düşünme konusunda "Hiç tanışmayan insanlar arasında kuvvetli bir güven sağlama amacındaydım. Tasarımın bunu mümkün kılabileceğine inandım.” ifadelerini kullanmış. Tasarım odaklı düşüncenin ilk basamağı empati. Burada tasarım odaklı düşünceyi direkt olarak benimsediği kanısına varıyoruz. Yöntem ve metotları kullanırken sorunla karşılaşan kişi/kullanıcı kim, neye ihtiyacı var gibi soruların sorulduğunu çıkarıyoruz. Kullanıcının ihtiyaçlarını bu sorularla görüp, tasarımını oluşturup, kullanılabilirliğini kanıtladığını görebiliyoruz.

- Starbucks örneğini ele alalım: Müşterilere daha iyi hizmet verebilmek, kahve dğkkanından beklentilerini tam anlamıyla öğrenebilmek amacıyla müşterileriyle görüşmeler yapmıştır. Görüşmeler sonucunda müşterilerin genel olarak beklentisinin; aidiyet duygusu ve rahatlığının ön planda olduğunu ve bu iki özelliğin bir arada olması beklentisinde olduğunu fark etmişlerdir. Bu anlayışlara dayanarak, tasarım odaklı düşünme yolunu benimsemiş ve ortaya ürün olarak, tek başına kahve içenleri daha rahat hale getirmek için yuvarlak masaları stratejik olarak konumlandırmıştır.
Hasret Çiçek yanıt olarak

Ynt: 2. HAFTA ÖDEVİ

yazan Damla Nur Kuyucu -
DESIGN THINKING ÖRNEKLERİ
AMAZON PİLLPACK
Haziran 2018'de Pillpack Ceo'su firmasını 753 milyon dolar karşılığında firmasını Amazon bünyesine katar. Alışılagelmedik bu bu satış herkeste soru işaretleri bırakır. Aslında bunun nedenini belki de bir sağlık verileri sağlayıcısı olan IQVIA'ya göre "ABD'de reçeteli ilaçlara yapılan harcama yılda 500 milyar dolara yaklaşıyor ve her yıl da yaklaşık % 7 civarında da artıyor." açıklaması olabilir.Bu sefer farklı bir sahada Amazon dev bir yatırıma imza atar ve bütün dikkatleri üstüne çeker. Aslında yapılan yatırımla Amazon, insanların büyük zincir eczanelere ya da lokal küçük eczanelere gitmeden, 7/24 hizmet alacağını vadediyor ve insanların alışkanlıklarını değiştirmek istiyor.
Öncelikle PillPack web sitesine girip üye olunuyor ve siz reçetenizi sisteme tanımlıyorsunuz. Ayrıca kullandığınız vitaminler, destek ürünler ya da eczaneden almak istediğiniz ürünler varsa listenize ekleyebiliyorsunuz. Sadece ilk gönderim için bir haftadan uzun bir süre bekletiyor, ardından da her ay düzenli ilaçlarınızı göndermeye başlıyor.
İlaçlar bir beyaz kutunun içinde günlük olarak özel paketlenmiş, her bir ürünün kullanım saati ve şekli günlük olarak yazılmış şekilde geliyor. Sadece bununla da kalmıyor, telefona indirilen bir uygulama ile size kullandığınız ilaçlar ile ilgili hatırlatma ve hesap erişimi sağlıyor. Kullanıcılarına 7/24 eczacılarına ulaşıp danışabilme imkanı sunuyor ve herhangi bir sorun olduğunda veya bir sebeple ilacınızda değişiklik yapılması gerektiğinde, hem sigorta şirketinize hem de doktorunuza ulaşan bir ekip de çalıştırıyor. Ayrıca kargo ve servis içinde bir ücret talep etmiyor.
Aşağıda paylaşacağım linkte ürünün basit bir örneği mevcut. Tabi bunun dışında hedef kitle başta yaşlı insanlar olsa da genel bir kitleye hitap ediyor. Burada birçok insan tarafında tasarım beğeniliyor çünkü yazı basit her şey eşleştirilmiş karıştırma ya da zorlanma ihtimali yok basit bir şekilde kullanıma hazır.

Kaynakça: https://eczacininsesi.com/dunyada-eczacilik-detay.php?id=17
Resimler:   ve https://cdn.shopify.com/s/files/1/0259/7876/5396/files/PillPack_c5757c30-a494-4517-8377-e1d8aa5c52ce.jpg?v=1626193558